Asunto-osakeyhtiön yhtiöjärjestyksen muuttaminen
Miten asunto-osakeyhtiön yhtiöjärjestystä muutetaan? Lue selkeä opas hallituksen valmistelusta, yhtiökokouksen päätöksestä ja PRH-rekisteröinnistä.
Lähes jokaisessa yrityksessä pohditaan toiminnan tehostamista, sillä tehokkuus on osa yrityksen kilpailukykyä. Yrityksiä on hyvin erilaisia, jolloin tehokkuutta etsitään erilaisia asioista. Yhteistä kaikille organisaatioille on kuitenkin se, että johonkin sitä aikaa vaan tapaa kulua.
Hyvä tapa aloittaa tehokkuuden etsintä, on tunnistaa aikasyöpöt ja pullonkaulat omasta yrityksestä. Usein pullonkaulat syntyvät epäjärjestyksestä eli työkaluja, kappaleita ja esimerkiksi tietoa etsitään.
Ensimmäiseksi kannattaa siivota, oli se sitten tehdashalli, toimisto tai tietojärjestelmä ja sopia asioille ja esineille oikeat paikat. Näiden paikat kannattaa merkitä selkeästi, jotta ne löytyvät.
Tehtaassa työkalut merkitään näkyvästi ja puolivalmisteet sijoitetaan paikalle, josta ne löytyvät helposti ilman trukkikuskien jokamiesajoja. Samaa tapaa voi soveltaa myös toimistossa ja tietojärjestelmissä.
Toiminnanohjausjärjestelmät helpottavat tätä järjestämistä ja vievät asiaa jo askeleen eteenpäin. Esimerkiksi tilitoimistossa voidaan hyödyntää toiminnanohjausjärjestelmää, joka juoksuttaa työtehtäviä oikeassa järjestyksessä eteenpäin. Palvelun suorittamiseen tarvittava tieto on helposti löydettävissä ja näin aikaa ei kulu Excelien pyörittämiseen ja erilaisiin toimintatapoihin.
Asioita kannattaa vakioida, jolloin syntyy yhtenäisiä toimintatapoja, joka takaa palvelun ja tuotteiden tasalaatuisuuden.
Vakioiminen tarkoittaa, että sovitaan yhtenäisistä toimintatavoista, ne kuvataan ja niihin sitoudutaan. Tämän ei kuitenkaan tarvitse tarkoittaa huonoa asiakaspalvelua eli asiakkaita ei pakoteta yhteen muotiin. Tällöin vakioinnin täytyy kohdistua toimintaprosesseihin ja toimintatapoihin.
Pahimmillaan, esimerkiksi tilitoimistossa, asiakkaat pakotetaan yhden toimintatavan uhreiksi, vaikka yritykset ja yrittäjät eroavat paljon toisistaan. Asiakkaan ja laadun tulee aina olla palvelun keskiössä.
Usein iskee osaoptimoinnin ongelma eli erilaisia prosesseja tehostetaan, mutta erillään toisistaan. Erilaiset rajapinnat luovat barrikadeja, joita on vaikea ylittää. Mutta niiden sisällä hommat toimivat tehokkaasti.
Tieto ei kulje omalta toimistolta esimerkiksi laskutukseen tai tuotannonohjauksesta palkkahallintoon. Myynti ei saa palautetta tuotannosta tai tietoa jopa pantataan työkaverilta tai toiselta osastolta. Yritystä täytyy kehittää kokonaisuutena.
Myös taloushallinnon järkeistäminen on tapa tehostaa yrityksen toimintaa. Tällöin asiakas voi olla ulkoinen tai sisäinen.
Ulkoinen asiakas on yrityksen asiakas, joka saa maksettavakseen laskun, jossa on oikeat laskutustiedot ja laskua ei tarvitse odotella viikko tolkulla.
Sisäinen asiakas on esimerkiksi palkanlaskija, joka saa työajanseurannasta ajoissa tarkat tiedot palkanlaskentaa varten.
Tavallisesti prosesseissa on useita sisäisiä asiakkaita ja loppuasiakas on ulkoinen. Palkanlaskennassa loppuasiakas on työntekijä ja laskutuksessa yrityksen asiakas. Taloushallinnon järkeistäminen tarkoittaa talous- ja palkkahallinnon prosessien kuvaamista ja pullokaulojen kartoittamista. Toimintaa sujuvoitetaan, vakioidaan ja hyödynnetään tehokkaasti sähköisiä järjestelmiä. Kyseessä on siis toimintaprosessien ja tietojärjestelmien kehitysprojekti, jonka avulla talous- ja palkkahallintoon liittyvät asiat sujuvat nopeammin, tehokkaammin ja virheettömämmin.
Pullonkaulojen ja aikasyöppöjen etsintää kannattaa varata vähän aikaa, oli kyseessä sitten yhden ihmisen yritys tai vähän isompi laitos.
Aika on rahaa eli asiat kannattaa tehdä kerralla oikein ja ilman turhia askelia.
Miten asunto-osakeyhtiön yhtiöjärjestystä muutetaan? Lue selkeä opas hallituksen valmistelusta, yhtiökokouksen päätöksestä ja PRH-rekisteröinnistä.
Tilinpäätös kertoo yrityksen suunnan – hyödynnä Controller ja VeroOptimi -palvelut varmistamaan kannattava kasvu ja verotehokas talous
Firman piikkiin! Mitä kuluja voi vähentää verotuksessa? Lue asiantuntijan opas yrittäjän verovähennykset - Lakitilitoimisto tukenasi!
Kevät on kirjanpitäjän kiireisintä aikaa, sillä useimmiten yritysten tilikausi on kalenterivuosi. Suuremmilla yrityksillä tilinpäätösvientejä tehdään jo kuukausittain,
Kun perustat yrityksen, yksi ensimmäisistä asioista on päättää tilikausi. Mutta mitä tilikausi käytännössä tarkoittaa?
Opas osakeyhtiön perustamiseen: vaiheet liikeideasta perustamissopimukseen, yhtiöjärjestykseen ja rekisteröintiin.
Harkitsetko tilitoimiston vaihtoa? Lakitilitoimisto tarjoaa kirjanpidon ja lakipalvelut saman katon alta, sähköisen taloushallinnon työkalut sekä oman kirjanpitäjän, joka tu
Opettele ymmärtämään tuloslaskelma ja tase. Pienyrittäjän selkeä opas yrityksen talouden seuraamiseen, kannattavuuden arviointiin ja päätöksentekoon.
Liiketoiminta- vai osakekauppa? Kysymys nousee esille yritystoiminnasta luovuttaessa tai yritystoimintaa ostettaessa.
You are currently viewing a placeholder content from Facebook. To access the actual content, click the button below. Please note that doing so will share data with third-party providers.
More InformationYou are currently viewing a placeholder content from Instagram. To access the actual content, click the button below. Please note that doing so will share data with third-party providers.
More Information