Asiakaslehti kevät 2025

Facebook
Twitter
LinkedIn

Työntekijän palkkaaminen

Kirjoittanut Sofia Tamminen – Suomen Lakitilitoimisto 

Yritystoiminnan kasvaessa yrittäjä saattaa pian huomata lisäkäsien olevan tarpeen kasvavan kysynnän täyttämiseksi. Oli kyseessä sitten vakituinen työntekijä tai vain kesän ajaksi palkattava apukäsi, on työntekijän palkkaaminen merkittävä askel yrityksen kasvupolulla. Rekrytointi tuo mukanaan lukuisia asiaan liittyviä vastuita ja velvollisuuksia, mutta samalla se kuitenkin myös luo mahdollisuuksia liiketoiminnan kehittämiseen. Olemme koonneet tähän muutamia keskeisiä asioita, joita sinun yrittäjänä on hyvä ottaa huomioon ennen rekrytointiprosessin toteuttamista.

Rekrytoinnin huolellinen suunnittelu

Ennen työpaikkailmoituksen julkaisemista on hyvä huolehtia, että keskeisimmät rekrytointiin liittyvät seikat on tarkoin suunniteltu. 

Etukäteen on hyvä pohtia, onko työntekijälle ensinnäkin tosiasiassa tarvetta ja jos on, niin kuinka pitkäksi aikaa? Onko kyse enemmänkin kausiluontoisesta tarpeesta, vai onko työtaakka kasvanut niin suureksi, että tarve lisäresursseille on jatkuva. Myös työtehtävien laatu vaikuttaa palkattavan työntekijän valintaan.

Mikäli työtehtävät ovat luonteeltaan yksinkertaisia, voi tilanteeseen soveltua paremmin ensimmäistä työpaikkaansa etsivä työntekijä. Jos tietyltä alalta taas puolestaan haetaan hieman spesifimpää osaamista, voisi kyseeseen tulla paremmin esimerkiksi kyseisen alan opiskelija, vastavalmistunut henkilö tai jo pidempään alalla toiminut rautainen ammattilainen. Tärkeää on selkeyttää itsellesi miksi ja mihin tehtäviin työntekijän palkkaat, jotta sekä sinä, että työntekijä molemmat tietävät mitä odottaa. On myös hyvä miettiä kuinka kauan työtehtävien hoitaminen päivittäin tulee viemään. Työntekijällä on hyvä olla riittävästi tekemistä, mutta ei kuitenkaan liikaa, jotta hän pystyy säilyttämään työn laadun sekä oman jaksamisensa.

Palkkaus on myös hyvä suunnitella etukäteen, jotta voidaan valmistautua siihen, millaiset kulut työntekijästä yritykselle koituvat. Lainsäädännössä ja eri alojen työehtosopimuksissa asetetaan palkkaukselle tiettyjä minimivaatimuksia, joita on noudatettava. Palkkaa suunnitellessa kannattaa ottaa huomioon myös alan yleinen palkkataso sekä yritystoiminnan jatkuvuuden turvaaminen tulevaisuudessa.

Edellä mainittujen ohella etukäteen on hyvä pohtia hakuprosessin toteuttamista sekä sen aikataulutusta. On hyvä miettiä missä ilmoitus julkaistaan, kauanko hakuaika kestää sekä milloin ja miten haastattelut järjestetään.

Työpaikkailmoituksen julkaiseminen

Suunnitteluprosessin jälkeen on aika laatia työpaikkailmoitus. Ilmoituksen huolellinen laatiminen voi parhaimmillaan ehkäistä erilaisia väärinkäsityksiä. Tämän myötä säästää sekä työnantajan että työnhakijan aikaa tehden rekrytointiprosessista sujuvan ja varmistaen ilmoituksen tavoittavan juuri oikeat hakijat.

Työpaikkailmoituksessa on hyvä kertoa ainakin:

  •  Työtehtävä, sekä kuvaus siitä, mitä työ pitää sisällään
  • Työsuhteen kesto ja työaika
  • Työntekopaikka
  • Palkka
  • Mahdolliset vaatimukset, kuten tietty kokemus tai koulutus, hygieniapassi tai ajokortti
  • Ohjeet hakemuksen lähettämiseen ja hakuaika
  • Yhteystiedot mahdollisten lisätietojen tiedustelua varten

Työntekijän perehdyttäminen

Kunnollinen perehdytys on tärkeä osa työntekijän palkkaamista, sillä hyvin perehdytetty työntekijä on usein motivoituneempi, tuottavampi ja sitoutuneempi yritykseen. Perehdyttämisen toteuttaminen kannattaa suunnitella jo ennen työntekijän ensimmäistä työpäivää, jotta voidaan varmistua siitä, että kaikki tärkeät asiat tulee varmasti käytyä läpi.

Hyvässä perehdytyksessä käydään läpi ainakin:

  • Työtehtävien sisältö ja tavoitteet, joihin pyritään
  • Työtehtävään liittyvät vastuut ja velvollisuudet
  • Yrityksen toimintatavat ja pelisäännöt
  • Työturvallisuus ja mahdolliset riskit
  • Yhteyshenkilöt, erityisesti ne kehen työntekijä voi olla yhteydessä mahdollisissa ongelmatilanteissa

Perehdytykseen on tärkeä varata riittävästi aikaa ensimmäisinä työpäivinä, sillä hyvä perehdytys auttaa työntekijää pääsemään sisään tehtäväänsä luoden samalla varmuutta työn tekemiseen. Tämä säästää pitkällä aikavälillä aikaa ja resursseja sekä vähentää samalla virheitä ja työntekijöiden vaihtuvuutta.

Sopimukset ja työnantajavelvoitteet

Vaikka lainsäädäntö ei sitä velvoitakaan, kannattaa työsopimus solmia aina kirjallisesti. Kirjallinen työsopimus on sekä työnantajan, että työntekijän etu, sillä se turvaa molempien osapuolten oikeuksia ehkäisten samalla väärinkäsityksiä tulevaisuudessa. Työnantajana olet velvollinen noudattamaan työlainsäädäntöä. Lisäksi, mikäli alalla on työehtosopimus (TES), on sen ehtoja myös noudatettava.

Työehtosopimuksella on suuri vaikutus työsuhteen ehtoihin, sillä se määrittää esimerkiksi vähimmäispalkan, työajat, lomakorvaukset sekä muita keskeisiä ehtoja. Mikäli tarkoituksena on palkata alle 18-vuotias työntekijä, liittyy heidän palkkaamiseensa tiettyjä asioita, joita tulee lisäksi ottaa erikseen huomioon. Nämä seikat on kuitenkin jätetty tämän tekstin ulkopuolelle.

Työsopimuksessa on hyvä määritellä ainakin seuraavat asiat:

  • Työsuhteen osapuolet
  • Työsuhteen kesto (määräaikainen vai toistaiseksi voimassa oleva) sekä alkamispäivä
  • Työaika ja ylityöehdot
  • Työntekopaikka
  • Työtehtävät ja vastuualueet
  • Palkka ja muut korvaukset (peruspalkka, mahdolliset lisät ja bonukset ja palkanmaksuaikataulu)
  • Koeaika
  • Irtisanomisehdot
Lakitilitoimisto, työnantajan lakisääteiset asiakirjat, konsultointi

Lisäksi työsopimuksessa on mahdollista käsitellä esimerkiksi kilpailukieltoa, vuosiloman määräytymisen perusteita ja salassapitoa.

Työnantajalla on lisäksi velvollisuus huolehtia tietyistä lakisääteisistä maksuista ja vakuutuksista.

Näihin lukeutuvat:

  • Työeläkemaksu (TyEL), joka koskee yli 17-vuotiaita työntekijöitä ja on osa eläkekertymää.
  • Työttömyysvakuutusmaksu, joka peritään yli 18–65-vuotiailta työntekijöiltä.
  • Tapaturmavakuutus, joka on pakollinen kaikille työntekijöille sen kattaessa kaikki mahdolliset työtapaturmat. Vakuutuksen tulee olla voimassa heti töiden alkaessa.
  • Sairausvakuutusmaksu, joka sisältyy työnantajan maksamiin kuluihin ja jota maksetaan kaikista 16–67- vuotiaista työntekijöistä, jos työntekijä on sairausvakuutuslain mukaan vakuutettu Suomessa.
  • Työterveyshuolto, joka on pakollinen, kun palkkaat työntekijän. Sen tulee kattaa ainakin lakisääteiset terveyspalvelut, mutta halutessaan työnantaja voi laajentaa sitä kattavammaksikin.

Palkanmaksu

Palkanmaksu tapahtuu sovitun aikataulun mukaisesti, tyypillisesti kuukausittain. Palkka voi olla aikapalkka, kuten (tunti- tai kuukausipalkka) tai suorituspalkka (kuten urakka- tai provisiopalkka) tai näiden yhdistelmä. Palkka maksetaan työntekijän ilmoittamalle tilille ja sen tulee olla työntekijällä palkkapäivänä.

Kaikki maksetut palkat tulee ilmoittaa tulorekisteriin 5 päivän kuluessa palkan maksusta. Työnantajarekisteriin tulee ilmoittautua, kun alat maksamaan palkkoja säännöllisesti ja sinulla on vähintään kaksi vakituista tai kuusi tilapäistä palkansaajaa. Työnantajarekisteriin kuuluvat työnantajat tekevät tulorekisteriin erillisilmoituksen kuukausittain. Työnantajana sinun kannattaa selvittää myös mahdolliset palkkaustuet, joilla on mahdollista keventää alkuvaiheen taloudellista taakkaa.

Työturvallisuus

Työturvallisuus on keskeinen osa työpaikan toimintaa, ja työnantajan vastuulla on varmistaa, että työympäristössä noudatetaan turvallisuusmääräyksiä. Työntekijöille on annettava kattava perehdytys turvallisiin työskentelytapoihin, ja tarvittavien suojavarusteiden on oltava helposti saatavilla sekä käytön selkeästi ohjeistettua. Lisäksi on tärkeää varmistaa, että työympäristö pysyy turvallisena ja terveellisenä.

Koeaika

Työsopimuslaki (55/2001) asettaa työntekijän koeajan pituudelle tietyt rajat. Koeaika voi olla vakituisessa työsuhteessa maksimissaan 6kk ja määräaikaisessa sopimuksessa maksimissaan puolet määräaikaisuuden kestosta. Tätä pidemmät koeajat eivät ole lainmukaisia. On lisäksi huomioitava, että koeaika tulee sovellettavaksi ainoastaan niissä tilanteissa, joissa siitä on nimenomaisesti sovittu.

Lomat

Työntekijällä on oikeus vuosilomaan tai lomakorvaukseen työsuhteen pituudesta ja työehtosopimuksesta riippuen. Työnantajana sinun tulee näin ollen huolehtia myös siitä, että lomapalkat ja lomakorvaukset maksetaan oikein ja ajallaan.

Pääsääntöisesti vuosilomaa kertyy 2,5 päivää kuukaudessa, mikäli työntekijä on ollut koko lomanmääräytymiskauden töissä. Kesäloma (n. 24 päivää) pidetään pääsääntöisesti 2.5.–30.9. välisenä aikana. Talviloma (loput lomapäivät, n. 6 päivää) pidetään 1.10.–30.4. välisenä aikana.

Lomat ajoitetaan yleensä työnantajan päätöksen mukaisesti, mutta reilu työnantaja pyrkii huomioimaan asiassa työntekijän toiveet. Jos työsuhde on puolestaan kestänyt alle vuoden, lomaa kertyy 2 päivää per kuukausi. Lyhyissä työsuhteissa, kuten sesonkitöissä tai lyhyissä määräaikaisuuksissa, lomia ei välttämättä pidetä, vaan ne maksetaan tyypillisesti lomakorvauksena palkan yhteydessä. Työntekijällä voi olla myös oikeus palkallisiin tai palkattomiin vapaisiin esimerkiksi sairasloman, perhevapaan tai opintovapaan muodossa. Jälleen tulee huomioida, että mikäli alalla on käytössä työehtosopimus, voi se määrittää tarkempia ehtoja lomille ja vapaille.

Työntekijän, varsinkin sen ensimmäisen, palkkaaminen voi tuntua suurelta harppaukselta, mutta huolellisella valmistautumisella se voi olla erinomainen investointi yrityksen kasvuun ja menestykseen.

Kiinteistövaihdannan palvelu

Kirjoittanut Sofia Tamminen – Suomen Lakitilitoimisto 

Nopeampaa ja vaivattomampaa kiinteistökauppaa

Yrityksen kiinteistökauppa on prosessi, jossa yritys ostaa tai myy kiinteistöjä liiketoiminnallisiin tarkoituksiin. Tämä voi sisältää toimitiloja, tehdasrakennuksia, varastoja tai muita kiinteistöjä, joita yritys tarvitsee toimintaansa varten.

Kiinteistökauppojen tekeminen on kehittynyt huomattavasti viime vuosina, ja yksi merkittävimmistä uudistuksista on ollut Maanmittauslaitoksen tarjoama sähköinen palvelu kiinteistöjen luovutuskirjojen laatimiseen. Perinteisesti kiinteistökaupat on tehty paperimuodossa kaupanvahvistajan läsnä ollessa, mutta nyt kauppojen tekeminen onnistuu itsenäisesti vaikkapa kotisohvalta!

Mitä kaikkea palvelussa voi tehdä?

Kiinteistövaihdannan palvelussa on mahdollista laatia ja allekirjoittaa erilaisia kiinteistöluovutuksia, kuten myynti-, lahja- tai vaihtokirjoja.

Palvelussa voi myös hoitaa vuokraoikeuden ja panttikirjojen siirtoja, ostaa rekisteritulosteita sekä allekirjoittaa sähköisesti esimerkiksi kiinteistönvälittäjän tai pankin lähettämiä asiakirjoja. Myös kiinnitysten haku, siirto ja kuoletus tietyin ehdoin onnistuu. Sähköinen palvelu mahdollistaa myös lainhuudon hakemisen saman tien kaupan päättymisen jälkeen, mikä nopeuttaa prosessia huomattavasti.

Palvelussa on myös mahdollista valtuuttaa toinen henkilö toimimaan puolestaan, mikä tekee siitä kätevän työkalun myös kiinteistöalan ammattilaisille.

Miksi valita sähköinen kiinteistökauppa perinteisen sijaan?

1. Ei tarvetta kaupanvahvistajalle

Perinteisesti kiinteistökauppojen tekeminen on vaatinut kaupanvahvistajan läsnäoloa, mikä on voinut hidastaa prosessia ja lisätä sen kokonaiskustannuksia. Sähköisessä palvelussa osapuolet voivat allekirjoittaa luovutuskirjan vahvan tunnistautumismenettelyn avulla, jolloin kaupanvahvistajaa ei tarvita.

2. Nopeus ja käytännöllisyys

Koska kaikki hoituu verkossa, myyjä ja ostaja voivat allekirjoittaa kauppakirjan missä ja milloin tahansa. Paperisia dokumentteja ei tarvitse postittaa tai säilyttää fyysisesti, sillä kaikki tallentuu palvelusta suoraan Maanmittauslaitoksen järjestelmään.

3. Turvallisuus

Sähköinen asiointipalvelu varmistaa osapuolten henkilöllisyydet vahvalla tunnistautumisella, ja kaikki asiakirjat tallentuvat luotettavasti järjestelmään. Näin riski asiakirjojen väärennöksistä tai katoamisesta vähenee.

4. Helppo lainhuudon hakeminen

Kun luovutuskirja on allekirjoitettu, ostaja voi hakea lainhuutoa saman tien ilman erillisiä asiakirjojen postituksia tai skannaamisia.

Miten käyttää palvelua?

Palvelun käyttäminen on helppoa:

  1. Kirjaudu sisään Kiinteistövaihdannan palveluun pankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai Digi- ja väestötietoviraston myöntämällä sähköisellä henkilö- tai toimikortilla.
  2. Luo luovutuskirja ja täytä tarvittavat tiedot.
  3. Allekirjoita asiakirja vahvalla tunnistautumisella.
  4. Ostaja hakee lainhuutoa, ja kauppa on valmis!

Maanmittauslaitoksen sähköinen palvelu on suuri harppaus kohti sujuvampia ja turvallisempia kiinteistökauppoja. Se poistaa tarpeen kaupanvahvistajalle, nopeuttaa prosessia ja tuo lisäturvaa osapuolille. Jos olet myymässä tai ostamassa kiinteistöä, kannattaa ehdottomasti tutustua tähän nykyaikaiseen ja vaivattomaan tapaan hoitaa kaupat loppuun asti!

Jos sinulla heräsi kysymyksiä kiinteistökaupasta, ota yhteyttä!

Suomen Lakitilitoimisto Oy

Yhdestä paikasta kattava valikoima kirjanpidon, taloushallinnon ja yritysjuridiikan palveluita, jotka tukevat yrityksesi kasvua ja tehokkuutta. Meidän tapamme on yhdistää yrityksille lakipalvelut ja kirjanpito saumattomasti yhteen, mikä tarjoaa asiakkaillemme kokonaisvaltaista palvelua ja turvaa.

Tiimimme koostuu taloushallinnon sekä yritysjuridiikan asiantuntijoista, jotka työskentelevät käsi kädessä varmistaakseen, että asiakkaamme saavat parhaan mahdollisen tuen liiketoimintaansa.

Kun suunnittelet yrityksen perustamista, yksi ensimmäisistä ja tärkeimmistä päätöksistä on yritysmuodon valinta. Tämä päätös vaikuttaa monin tavoin yritystoimintaasi..

Aiemmasta alennetun 10 % alv:n kuuluvat tavarat ja palvelut siirtyvät alennetun 14 % alv:n piiriin. Nämä tulevat muutokset astuvat voimaan jo 1.1.2025 alkaen.

Osakeyhtiö on kaupparekisteritietojen mukaan Suomen ylivoimaisesti suosituin yhtiömuoto, jonka pääasiallinen tarkoitus on tuottaa voittoa osakkeenomistajilleen. Yhtiön varojen

Asuntosijoittaminen jatkaa suosiotaan vakaana ja helposti ymmärrettävänä tapana kasvattaa omaa varallisuuttaan. Lue aiheesta lisää