Asiakaslehti kevät 2025
Työntekijän palkkaaminen ajankohtana tänä vuonna? Nopeampaa ja vaivattomampaa kiinteistökauppaa? Lue asiakaslehti kevät 2025!
Kuluttajansuojalakia on uudistettu ja muutokset ovat tulleet voimaan 1.1.2022 koskien tämän jälkeen tehtyjä sopimuksia.
Uudistuksen taustalla on EU:n tavarankauppadirektiivin (2019/771) sekä digitaalista sisältöä ja digitaalisia palveluita koskevan direktiivin (2019/770) täytäntöönpaneminen.
Näiden säädösten taustalla puolestaan on digitaalisten sisämarkkinoiden strategia ja pyrkimys parantaa kuluttajien ja yritysten verkkotuotteiden ja -palvelujen saantia koko Euroopassa.
Kuluttajansuojalain uudistuksen myötä muutoksia on tullut erityisesti sääntelyyn tavaran ominaisuuksista ja virheestä sekä virheen seuraamuksista.
Lisäksi kuluttajansuojalaki kattaa nyt digitaaliset sisällöt ja palvelut, lain piiriin kuuluu esimerkiksi ohjelmistoja, videotiedostoja, digitaalisia pelejä ja pilvipalveluja koskevat sopimukset. Kuluttajansuojalakiin on tullut useita muutoksia ja seuraavaksi on nostettu esiin niistä muutama.
Uuden kuluttajansuojalain myötä virheen katsotaan olleen olemassa tavaran toimitusajankohtana, mikäli virhe ilmenee yhden vuoden kuluessa tavaran toimitusajankohdasta, jollei toisin osoiteta tai oletus ole virheen taikka tavaran luonteen vastainen.
Aiemmin tämä aika on ollut kuusi kuukautta.
Kuluttajansuojalaissa säännellään nyt myös aiempaa tarkemmin virheettömän tavaran ominaisuuksista.
Tavaran tulee olla sovitun mukainen, jonka lisäksi sen tulee täyttää tavaralle asetetut yleiset vaatimukset. Yleisistä vaatimuksista voidaan poiketa, mikäli ostajalle on nimenomaisesti annettu sopimuksen tekoajankohtana tieto poikkeamasta ja ostaja on poikkeaman erikseen ja nimenomaisesti hyväksynyt.
Jatkossa kuluttajalla on lähtökohtaisesti valinnanvapaus tavaran virhetilanteissa sen suhteen, vaatiiko hän tavaran korjaamista vai virheettömän tavaran toimittamista virheellisen tavaran tilalle.
Myyjä ei kuitenkaan ole velvollinen oikaisemaan virhettä ostajan vaatimalla tavalla tai lainkaan, jos siihen on este, jota hän ei voi voittaa, tai jos siitä aiheutuisi myyjälle kohtuuttomia kustannuksia. Takuuta koskeva sääntely on muuttunut siten, että takuu on jatkossa aina annettava kirjallisesti tai muulla pysyvällä tavalla. Aiemmin takuu oli annettava kirjallisesti tai sähköisesti jos ostaja sitä pyysi.
Kuluttajansuojalaissa on nyt huomioitu digitaalisia elementtejä sisältävän tavaran kauppa. Aiemmin digitaalisia elementtejä sisältäviä tavaroita koskevia erityisiä säännöksiä ei ole ollut, vaan niihin on sovellettu yleisiä tavarankauppaa koskevia säännöksiä.
Kuluttajansuojalain uudistuksen myötä kuluttajansuojalakiin on lisätty kokonaan uusi luku digitaalista sisältöä ja digitaalisia palveluja koskevista sopimuksista (5 a luku).
Uudessa luvussa säädetään digitaalisen sisällön tai palvelun toimittamisesta, digitaalisen sisällön tai palvelun virheestä ja sen seuraamuksista sekä digitaalisen sisällön tai palvelun muuttamisesta.
Lain piirissä on nyt esimerkiksi ohjelmistoja, videotiedostoja, digitaalisia pelejä ja pilvipalveluja koskevat sopimukset.
Tulee huomioida, että luvun soveltamisalaan kuuluvat sopimukset, joiden perusteella kuluttaja on sitoutunut maksamaan kauppahinnan elinkeinonharjoittajalle mutta myös tietyin reunaehdoin sopimukset, joiden perusteella kuluttaja sitoutuu luovuttamaan henkilötietoja elinkeinonharjoittajalle.
Uuden lain myötä myyjällä on muun muassa velvollisuus huolehtia tarvittavista päivityksistä. Digitaaliset sisällöt ja palvelut vaativat usein päivityksiä toimiakseen oikein.
Myyjän tulee lähtökohtaisesti huolehtia tarvittavien turva- ja muiden päivitysten toimittamisesta ostajalle määrätyn ajanjakson ajan, ellei muuta sovita. Ostajan päätäntävallassa on toimitettujen päivitysten asentaminen mutta tulee huomioida, että päätöksellä olla asentamatta päivityksiä voi olla vaikutuksia myyjän vastuuseen.
info@lakiekonomit.fi
Työntekijän palkkaaminen ajankohtana tänä vuonna? Nopeampaa ja vaivattomampaa kiinteistökauppaa? Lue asiakaslehti kevät 2025!
Kun suunnittelet yrityksen perustamista, yksi ensimmäisistä ja tärkeimmistä päätöksistä on yritysmuodon valinta. Tämä päätös vaikuttaa monin tavoin yritystoimintaasi..
Yrityksen perustaminen vaatii perusteellista suunnittelua, strategista ajattelua ja ennen kaikkea, rohkeutta astua tuntemattomaan. Olemme koonneet viisi tärkeintä!
Aiemmasta alennetun 10 % alv:n kuuluvat tavarat ja palvelut siirtyvät alennetun 14 % alv:n piiriin. Nämä tulevat muutokset astuvat voimaan jo 1.1.2025 alkaen.
Ota talteen ja merkitse kalenteriisi kaikki yritystoiminnan kannalta tärkeät päivämäärät, luvut ja prosentit vuodelle 2025! Lue lisää.
Uuden rahanpesulain vaikutus tilitoimistojen toimintaan? Varojen jako osakeyhtiössä? Lu uusin asiakaslehti
Osakeyhtiö on kaupparekisteritietojen mukaan Suomen ylivoimaisesti suosituin yhtiömuoto, jonka pääasiallinen tarkoitus on tuottaa voittoa osakkeenomistajilleen. Yhtiön varojen
Asuntosijoittaminen jatkaa suosiotaan vakaana ja helposti ymmärrettävänä tapana kasvattaa omaa varallisuuttaan. Lue aiheesta lisää
Arvonlisäverokanta muuttui 1.9.2024, saako sen unohtaa? Ketkä allekirjoittavat tilinpäätöksen? Mitä jos osakeyhtiö menettää oman pääoman?
Sähköinen kirjanpito
Perinteinen kirjanpito
Palkanlaskenta
Reskontranhoito
Talousneuvonta
Yritystuet ja yritysrahoitus
Lakipalvelut
Toimipisteemme
Parkanontie 60 2krs
Jämijärventie 28 B 2
Prunnintie 6
Korkeemäenkatu 17 A 20
Sellukatu 5 A, 2krs
Vanha Tampereentie 18-20
You are currently viewing a placeholder content from Facebook. To access the actual content, click the button below. Please note that doing so will share data with third-party providers.
More InformationYou are currently viewing a placeholder content from Instagram. To access the actual content, click the button below. Please note that doing so will share data with third-party providers.
More Information