Liiketoiminta- vai osakekauppa?
Liiketoiminta- vai osakekauppa? Kysymys nousee esille yritystoiminnasta luovuttaessa tai yritystoimintaa ostettaessa.
Kuluttajansuojalakia on uudistettu ja muutokset ovat tulleet voimaan 1.1.2022 koskien tämän jälkeen tehtyjä sopimuksia.
Uudistuksen taustalla on EU:n tavarankauppadirektiivin (2019/771) sekä digitaalista sisältöä ja digitaalisia palveluita koskevan direktiivin (2019/770) täytäntöönpaneminen.
Näiden säädösten taustalla puolestaan on digitaalisten sisämarkkinoiden strategia ja pyrkimys parantaa kuluttajien ja yritysten verkkotuotteiden ja -palvelujen saantia koko Euroopassa.
Kuluttajansuojalain uudistuksen myötä muutoksia on tullut erityisesti sääntelyyn tavaran ominaisuuksista ja virheestä sekä virheen seuraamuksista.
Lisäksi kuluttajansuojalaki kattaa nyt digitaaliset sisällöt ja palvelut, lain piiriin kuuluu esimerkiksi ohjelmistoja, videotiedostoja, digitaalisia pelejä ja pilvipalveluja koskevat sopimukset. Kuluttajansuojalakiin on tullut useita muutoksia ja seuraavaksi on nostettu esiin niistä muutama.
Uuden kuluttajansuojalain myötä virheen katsotaan olleen olemassa tavaran toimitusajankohtana, mikäli virhe ilmenee yhden vuoden kuluessa tavaran toimitusajankohdasta, jollei toisin osoiteta tai oletus ole virheen taikka tavaran luonteen vastainen.
Aiemmin tämä aika on ollut kuusi kuukautta.
Kuluttajansuojalaissa säännellään nyt myös aiempaa tarkemmin virheettömän tavaran ominaisuuksista.
Tavaran tulee olla sovitun mukainen, jonka lisäksi sen tulee täyttää tavaralle asetetut yleiset vaatimukset. Yleisistä vaatimuksista voidaan poiketa, mikäli ostajalle on nimenomaisesti annettu sopimuksen tekoajankohtana tieto poikkeamasta ja ostaja on poikkeaman erikseen ja nimenomaisesti hyväksynyt.
Jatkossa kuluttajalla on lähtökohtaisesti valinnanvapaus tavaran virhetilanteissa sen suhteen, vaatiiko hän tavaran korjaamista vai virheettömän tavaran toimittamista virheellisen tavaran tilalle.
Myyjä ei kuitenkaan ole velvollinen oikaisemaan virhettä ostajan vaatimalla tavalla tai lainkaan, jos siihen on este, jota hän ei voi voittaa, tai jos siitä aiheutuisi myyjälle kohtuuttomia kustannuksia. Takuuta koskeva sääntely on muuttunut siten, että takuu on jatkossa aina annettava kirjallisesti tai muulla pysyvällä tavalla. Aiemmin takuu oli annettava kirjallisesti tai sähköisesti jos ostaja sitä pyysi.
Kuluttajansuojalaissa on nyt huomioitu digitaalisia elementtejä sisältävän tavaran kauppa. Aiemmin digitaalisia elementtejä sisältäviä tavaroita koskevia erityisiä säännöksiä ei ole ollut, vaan niihin on sovellettu yleisiä tavarankauppaa koskevia säännöksiä.
Kuluttajansuojalain uudistuksen myötä kuluttajansuojalakiin on lisätty kokonaan uusi luku digitaalista sisältöä ja digitaalisia palveluja koskevista sopimuksista (5 a luku).
Uudessa luvussa säädetään digitaalisen sisällön tai palvelun toimittamisesta, digitaalisen sisällön tai palvelun virheestä ja sen seuraamuksista sekä digitaalisen sisällön tai palvelun muuttamisesta.
Lain piirissä on nyt esimerkiksi ohjelmistoja, videotiedostoja, digitaalisia pelejä ja pilvipalveluja koskevat sopimukset.
Tulee huomioida, että luvun soveltamisalaan kuuluvat sopimukset, joiden perusteella kuluttaja on sitoutunut maksamaan kauppahinnan elinkeinonharjoittajalle mutta myös tietyin reunaehdoin sopimukset, joiden perusteella kuluttaja sitoutuu luovuttamaan henkilötietoja elinkeinonharjoittajalle.
Uuden lain myötä myyjällä on muun muassa velvollisuus huolehtia tarvittavista päivityksistä. Digitaaliset sisällöt ja palvelut vaativat usein päivityksiä toimiakseen oikein.
Myyjän tulee lähtökohtaisesti huolehtia tarvittavien turva- ja muiden päivitysten toimittamisesta ostajalle määrätyn ajanjakson ajan, ellei muuta sovita. Ostajan päätäntävallassa on toimitettujen päivitysten asentaminen mutta tulee huomioida, että päätöksellä olla asentamatta päivityksiä voi olla vaikutuksia myyjän vastuuseen.
040 180 3893
noora.kokkonen@lakiekonomit.fi
Liiketoiminta- vai osakekauppa? Kysymys nousee esille yritystoiminnasta luovuttaessa tai yritystoimintaa ostettaessa.
Osakeyhtiölain mukaan varsinaisessa yhtiökokouksessa on päätettävä...
Tässä kirjoituksessa keskitytään yritysten tietoturvallisuuden perusasioihin, ennaltaehkäisyyn ja turvallisiin toimintatapoihin, miten jokaisessa yrityksessä voi parantaa oma
Miten välttää riidat sopimuskumppanin kanssa? Peruslähtökohta on se, että asioista sovitaan etukäteen laatimalla osakassopimus.
Työnantaja – tuntuuko siltä, että sinulla on liikaa velvoitteita? Työlainsäädännön perustarkoitus on työntekijän suojeleminen. Työantajalle onkin asetettu varsin laaja
Yritystä eli oikeushenkilöä voidaan edustaa lakisääteisen edustamisoikeuden turvin tai erikseen annetun valtuuden nojalla. Osakeyhtiössä lakisääteinen edustamisoikeus on h
Lue tästä mitä kaikkea on hyvä ottaa huomioon toimivan tietosuojaselosteen laatimisessa.
Liikeriski voi tarkoittaa mitä tahansa odottamatonta tapahtumaa, joka aiheuttaa yritykselle haitallisen seurauksen.
Yrittäjäkatu 22
37100 Nokia
asiakaspalvelu@lakitilitoimisto.fi
Muut toimipisteemme
Parkanontie 60, Parkano
Prunnintie 6, Kihniö
Jämijärventie 28 B 2, Jämijärvi
Sellukatu 5 A, Tampere