Varojen jako osakeyhtiössä
Varojen jako osakeyhtiöstä | Suomen Lakitilitoimisto Osakeyhtiö on kaupparekisteritietojen mukaan Suomen ylivoimaisesti suosituin yhtiömuoto, jonka pääasiallinen tarkoitus on
Taloushallinnon prosessit ovat yrityksen talouden lukujen liikkumista taloushallinnon eri ohjelmien välillä.
– Taloushallinnon prosesseilla tarkoitetaan esimerkiksi sitä, kun yritykseen tulee ostolasku. Mitä sille sitten tapahtuu ja miten se käsitellään. Laskuja tulee usein perinteisellä postilla tai sähköpostilla, jolloin ne tulevat moneen paikkaan ja mahdollisesti eri henkilöille. Kuvailee Lakitilitoimiston toimitusjohtaja Jari Tuominen.
Sähköisessä ostoreskontrassa eli ostolaskujen käsittelypalvelussa laskut tulevat yhteen paikkaan. Käsittely on helpompaa, kun eri osastojen ihmiset tarkastavat laskut ja ne menevät heti maksuun ja oikein.
– Sähköiset ohjelmat helpottavat ostolaskujen kiertoa ja käsittelyä, laskut tulee ajallaan maksettua, jolloin säästytään myös mahdollisilta viivästysmaksuilta. Tuominen vinkkaa.
Myyntilaskujen järjestelmästä on helppoa tehdä laskut mm. asiakas- ja tuoterekisterien ansiosta. Jos yrityksellä on käytössä esimerkiksi jokin työajanseurantajärjestelmä, lasku muodostuu suoraan tehtyjen työtuntien mukaan. Tuotannonohjausjärjestelmästä saadaan myös laskutustietoja suoraan kirjanpito-ohjelmaan, josta laskut lähtevät monella tavalla: sähköisesti, sähköpostitse tai tulostuspalveluun.
– Viitenumerolla maksettuna, laskun tiedot päivittyvät automaattisesti. Järjestelmä pitää myynnin ajantasaisena, jolloin sieltä on helppo laittaa muistutuslaskut eteenpäin tai perintään tarvittaessa. Kuvailee Tuominen.
Kun osto- ja myyntipuoli on sähköisenä, myyntisaamiset ja ostovelat ovat seurattavissa reaaliajassa ja voit seurata talouttasi mistä vain ja milloin vain. Sähköinen taloushallinto helpottaa hallintoa, kun kaikki on samassa paikassa ja järjestyksessä.
– Taloudellista säästöä tulee, kun laskut menevät sujuvammin ja raha kiertää nopeammin.
Tilitoimistossa toiminta tehostuu, saadaan automaattisia kirjauksia ja ne kehittyvät koko ajan, kun asiakkaan taloushallintoa opitaan. Myös inhimillisten virheiden määrä vähentyy. Jos huonoja puolia pitää etsiä, niin järjestelmät myös aina maksavat, joten asiakkaan lasku ei aina välttämättä pienene.
– Hyödyt tulevat selkeydessä, oman ajan hallinnassa, hallintotyön vähenemisenä, virheettömyytenä, rahan kierron nopeudessa ja erityisesti pystytään tuottamaan ajantasaista taloudellista tietoa päätöksenteon tueksi. Kertoo Tuominen.
Meillä on käytössä useita kirjanpidon järjestelmiä, mm. Visma Fivaldi, Netvisor, Procountor ja Suonentieto. Palkanlaskenta – ja työajanhallintajärjestelmistä käytössämme ovat Mepcon.
– Voimme tarjota laajan skaalan erilaisia järjestelmiä, jolloin tarjoamme asiakkaalle aidosti parhaan ratkaisun heidän tarpeisiinsa.
Isojen palkkojen maksaminen on helpompaa, kun tiedot tulevat työajanseurannasta suoraan, myös lomia ja lomakertymiä pystytään seuraamaan luotettavasti. Laskut voidaan ohjata tuntiperusteisesti mm. tuntityönä tehdyt työt ja lasku lähtee automaattisesti asiakkaalle.
– Käsityön ja virheen mahdollisuus on järjestelmissä aika minimaalinen. Sillä TESn mukaisia ohjauksia voidaan kirjoittaa järjestelmien taakse, jolloin ne tulevat automaattisesti oikein. Sähköisyys siis nopeuttaa ja varmentaa palkanlaskentaa. Kertoo Tuominen.
Aloitus vaatii käyttäjältä päätöksen aloittaa käyttöönottoprosessi. Joka taas edellyttää tahtoa panostaa projektin loppuun viemiseen. Näin prosessi saadaan alkuun ja eteenpäin. Usein isoin este taloushallinnon sähköistämiselle onkin ihminen itse.
Ohjelmia on myös valtava määrä, joten ohjelmien yhdistäminen voi vaatia mielikuvitusta.
Järjestelmätoimittajien hintojen vertailu voi myös olla haastavaa erilaisten hinnoittelutapojen vuoksi. Lakitilitoimiston asiantuntijat auttavat tässäkin asiassa ja voivat antaa suosituksensa. Kerromme mielellämme lisää.
Aloituspalaverissa teemme asiakkaan kanssa toimintasuunnitelman, josta ilmenevät kunkin vastuut prosessin aikana. Voimme käydä myös muita tarpeita läpi samalla, jolloin saamme yhdessä projektissa monta asiaa eteenpäin. Prosessi on yhteinen, joten teemme tiiviisti yhteistyötä asiakkaan kanssa, kunnes järjestelmät ja ohjelmat ovat toimintakunnossa. Kuljemme asiakkaan mukana koko prosessin ajan. Suurin osa työstä tapahtuu kuitenkin tilitoimiston puolella. Tavoite on saada asiakkaan työmäärä pienemmäksi ja sujuvammaksi. Lue asiakastarinamme Kopar Groupin taloushallinnon kehittämisprojektista.
Kehitysprojektin käynnistyessä teemme suunnitelman mukaiset toimenpiteet, kuten
Käytännössä olemme todenneet, että kukin prosessi on omanlaisensa (vesilaitoksen asiakastarina) ja olemme löytäneet monia vaihtoa helpottavia tekijöitä. Esim. Fivaldissa voidaan tehdä perinteistä- ja sähköistä kirjanpitoa yhtä aikaa. Osa laskuista voi kulkea tavallisesti ja osa jo sähköisesti. Pikkuhiljaa ne kaikki siirtyvät sähköiseksi.
– Kukaan ei ole enää halunnut palata perinteiseen, kun on oppinut käyttämään sähköisiä palveluita. Toteaa Tuominen.
Samassa projektissa voimme tuoda asiakkaan hyödyksi mm. kustannuspaikkaseurantaa jonkin tietyn asian kannattavuuden seuraamiseksi tai vaikka kehittää raportointia. Raportointien seurannasta voidaan sopia esim. hallituksen kokousten aikataulujen mukaisiksi. Tilikartan muutoksia on myös kätevä tehdä projektin yhteydessä.
– Kassajärjestelmä, työajanjärjestelmät ja myynnin sekä varastonhallinta saadaan toimimaan rajapinnan kautta kirjanpidon kanssa. Voimme koota myös erilaisia toimialakohtaisia ratkaisuja. Kannattaa olla meihin rohkeasti yhteydessä. Kehottaa Jari Tuominen.
Varojen jako osakeyhtiöstä | Suomen Lakitilitoimisto Osakeyhtiö on kaupparekisteritietojen mukaan Suomen ylivoimaisesti suosituin yhtiömuoto, jonka pääasiallinen tarkoitus on
Asuntosijoittaminen verotuksen näkökulmasta | Suomen Lakitilitoimisto Asuntosijoittaminen Asuntosijoittaminen jatkaa suosiotaan vakaana ja helposti ymmärrettävänä tapana kasv
On mahdollista joutua ajallisen kohdistamisen säännösten vuoksi ilmoittamaan alv. 24 %:n myyntiä esimerkiksi syyskuulle tai alv. 25,5 %:n myyntiä elokuulle.
Mistä oikein on kyse? Hallitus aikoo tehdä muutoksia nykyisiin arvonlisäverokantoihin. Muutoksien on määrä astua voimaan viimeistään vuoden 2025 vaihteessa.
Miten osakeyhtiön rahoitus voidaan järjestää? Osakeyhtiöllä on muista yhtiömuodoista poikkeavia rahoitustapoja.
Tässä on muutamia tärkeitä päivämääriä, jotka sinun yrittäjä tulisi merkitä kalenteriisi vuodelle 2024. Nämä ovat erittäin tärkeitä kirjanpidon kannalta
Profigrid Oy on innovatiivinen teollisuuden ja uusien energiajärjestelmien suunnittelu- ja konsulttiyritys, joka on perustettu vuonna 2021.
Arvonlisävero on kulutusvero, jossa veronmaksajina ovat tavaroiden ja palveluiden lopulliset kuluttajat eli kotitaloudet, jotka eivät saa vähentää arvonlisäveroa omassa verot
YEL-uudistus 2023 | Suomen Lakitilitoimisto Miksi lakiuudistus tehtiin? Yrittäjän sosiaaliturva perustuu YEL-työtuloon ja uudistukseen taustalla oli tarve tarkistaa niitä työt
Sähköinen kirjanpito
Perinteinen kirjanpito
Palkanlaskenta
Reskontranhoito
Talousneuvonta
Yritystuet ja yritysrahoitus
Lakipalvelut
Toimipisteemme
Parkanontie 60 2krs
Jämijärventie 28 B 2
Prunnintie 6
Korkeemäenkatu 17 A 20
Sellukatu 5 A, 2krs
Vanha Tampereentie 18-20
You are currently viewing a placeholder content from Facebook. To access the actual content, click the button below. Please note that doing so will share data with third-party providers.
More InformationYou are currently viewing a placeholder content from Instagram. To access the actual content, click the button below. Please note that doing so will share data with third-party providers.
More Information